Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Van recht op reparatie naar bereidheid tot reparatie

Wat houdt consumenten tegen om hun producten te repareren?

De impact van afval op onze planeet is groot. Daarom zijn er steeds meer initiatieven voor het recht op reparatie, zodat producten langer meegaan en minder snel weggegooid worden. Het succes van dit soort initiatieven hangt echter in grote mate af van de bereidheid van consumenten om hieraan mee te werken. Als een product kapot gaat beslist de consument zelf wat die met het product doet. Door de intenties en motieven van consumenten te onderzoeken, kan beter begrepen worden hoe consumenten ertoe aangezet kunnen worden beter voor hun producten te zorgen en te repareren in plaats van te vervangen. In dit onderzoek is de wasmachine gebruikt als referentieproduct om de evaluaties specifieker te maken.

Er zijn verschillende factoren die de keuze van de consument beïnvloeden om te repareren of te vervangen. De auteurs hebben de belemmeringen voor reparatie verdeeld in drie hoofdonderwerpen: technische mogelijkheid tot reparatie, gemak om te repareren en bereidheid om te repareren.

Er is nog weinig literatuur over de belemmeringen van consumenten om te kiezen voor reparatie. Daarom kunnen de resultaten van deze studie gebruikt worden als referentiepunt voor het testen van consumentengedrag en als referentie voor het opstellen van beleid en campagnes ter bevordering van reparatie om consumenten aan te moedigen de levensduur van hun producten te verlengen.

PDF downloaden

Andere relevante publicaties

Re-use of soundbars

How feasible is it to give soundbars a second life? Commissioned by Stichting OPEN, Second Use investigated the re-use potential of four soundbar models, revealing insights into repairability, consumer interest, and key barriers.

Re-use van soundbars

Hoe haalbaar is het om soundbars een tweede leven te geven? In opdracht van Stichting OPEN onderzocht Second Use de potentie van re-use bij vier modellen soundbars – met inzichten over reparatiemogelijkheden, consumentengedrag en belemmeringen.

Re-use of cordless vacuum cleaners

The re-use of cordless vacuum cleaners presents interesting opportunities, but battery replacement costs pose a significant challenge. This study, conducted by Second Use on behalf of Stichting OPEN, examines the feasibility of refurbishment and identifies key improvements to extend the lifespan of these appliances.