Spatial effects of the circular economy

Five cases

This report illustrates the causes and effects of the transition to a circular economy in the spatial economy in the Netherlands. This is done on the basis of five cases. The five cases concern: the plastics industry, residential/utility construction, car sharing, soil, road and hydraulic engineering, and local cultivation of biomass. The spatial impacts of a circular economy differ per sector, but can potentially be large (on the condition that a far-reaching circular economy is actually realised).

A number of cautious conclusions can be drawn from the five cases that apply to a broader part of the economy. Sharing and extending the lifespan of goods can potentially lead to a decrease in the use of space by production facilities and logistics activities. Examples of sectors where this also applies are electronics, furniture and textiles.

 

PDF downloaden

Andere relevante publicaties

Inzameling voor hergebruik op de milieustraten

Dit rapport focust op het verbeteren van het hergebruikspotentieel, door de inzet van een pilot bij milieustraten in de gemeenten Amersfoort en Zwolle. Gedurende 6 maanden zijn diverse interventies getest om de inzameling van bruikbare apparaten te stimuleren en zo de afvalstroom te verminderen en duurzaamheid te bevorderen. Interventies bestaan o.a. uit extra personeelsinzet, het stellen van vragen aan bezoekers bij de slagboom, tafelsortering, en duidelijke bebording. In Amersfoort werd een hogere inzameling voor hergebruik aangetoond na de invoering van bebording en het stellen van vragen bij de slagboom. In Zwolle was duidelijk bij het personeel welke producten ook goed verkopen en zijn apparaten bovendien getest waardoor veel meer minder onnodige producten zijn getransporteerd.

Circular luminaires in public spaces

This report provides a practical roadmap towards a circular future for luminaires in public spaces.

Circulaire armaturen in de openbare ruimte

Dit onderzoek richt zich op de circulaire mogelijkheden voor armaturen in de openbare ruimte, specifiek in de End-of-Life (EoL)-fase.