Rode Draden 2024

De pilotfase voorbij

Welke belemmeringen ervaren bedrijven die circulair ondernemen op dit moment bij het opschalen? En welke succesvolle oplossingen zien we hier al voor? Deze twee vragen staan centraal in de notitie Rode Draden 2024. Voor ondernemers die circulair ondernemen en willen opschalen, is dit niet altijd even makkelijk in een wereld, die nog niet daarop is ingericht.

Dit jaar signaleert Het Versnellingshuis zeven belemmeringen, die bedrijven ervaren bij circulair ondernemen en opschaling:

  • Rode Draad 1: Onvoldoende bereidheid, capaciteit en/of sturing binnen het bedrijf
  • Rode Draad 2: Te weinig kennis en handelingsperspectief
  • Rode Draad 3: Gebrek aan betrouwbare data en transparantie in de keten
  • Rode Draad 4: Repareren is zo eenvoudig nog niet…
  • Rode Draad 5: Financiering, hoge kosten en onzekerheid
  • Rode Draad 6: Onvoldoende marktvraag
  • Rode Draad 7: Wet- en regelgeving en het uitvoeringsproces daaromheen

PDF downloaden

Andere relevante publicaties

Inzameling voor hergebruik op de milieustraten

Dit rapport focust op het verbeteren van het hergebruikspotentieel, door de inzet van een pilot bij milieustraten in de gemeenten Amersfoort en Zwolle. Gedurende 6 maanden zijn diverse interventies getest om de inzameling van bruikbare apparaten te stimuleren en zo de afvalstroom te verminderen en duurzaamheid te bevorderen. Interventies bestaan o.a. uit extra personeelsinzet, het stellen van vragen aan bezoekers bij de slagboom, tafelsortering, en duidelijke bebording. In Amersfoort werd een hogere inzameling voor hergebruik aangetoond na de invoering van bebording en het stellen van vragen bij de slagboom. In Zwolle was duidelijk bij het personeel welke producten ook goed verkopen en zijn apparaten bovendien getest waardoor veel meer minder onnodige producten zijn getransporteerd.

Circular luminaires in public spaces

This report provides a practical roadmap towards a circular future for luminaires in public spaces.

Circulaire armaturen in de openbare ruimte

Dit onderzoek richt zich op de circulaire mogelijkheden voor armaturen in de openbare ruimte, specifiek in de End-of-Life (EoL)-fase.