‘Right to repair’
De Europese Commissie heeft de implementatie van een ‘recht op reparatie’ aangekondigd, met het oog op kostenbesparing voor consumenten en het bevorderen van de ontwikkeling van een circulaire economie. Het recht op reparatie kan betrekking hebben op verschillende zaken en situaties: reparatie tijdens de wettelijke garantie, het recht op reparatie na afloop van de wettelijke garantie en het recht van consumenten om zelf producten te repareren.
De reparatiekosten zijn afhankelijk van het type product. Reparatiekosten zijn de belangrijkste reden waarom consumenten reparatie vermijden. Uit onderzoek blijkt dat consumenten de voorkeur geven aan producten die gemakkelijk te repareren zijn, maar dat hun bereidheid om voor dergelijke producten te betalen afhangt van het type product en de manier waarop informatie over de repareerbaarheid aan hen wordt gepresenteerd.
Momenteel geeft het EU-contractenrecht consumenten het recht om defecte producten te laten repareren binnen de wettelijke garantietijd. De nieuwe generatie ecodesign-regels vereist dat fabrikanten de mogelijkheid tot reparatie voor langere tijd beschikbaar maken voor consumenten. De Commissie plant nu een aantal initiatieven om de repareerbaarheid van producten verder te verbeteren, waaronder wetgeving over het recht op reparatie, over empowerment van consumenten voor de groene transitie, een initiatief voor duurzame producten, ontwerpvereisten voor elektronica en maatregelen om de bredere economische context gunstiger te maken om te repareren.
Andere relevante publicaties
E-waste in household residual waste
Inventory of the quantity and different types of e-waste in residual waste for 2023
Dutch households and empty batteries
Annual survey into the knowledge, attitude and behaviour of Dutch households regarding empty batteries
Nederlandse huishoudens en lege batterijen
Onderzoek naar de kennis, houding en gedrag van Nederlandse huishoudens ten aanzien van lege batterijen
‘Right to repair’
De Europese Commissie heeft de implementatie van een ‘recht op reparatie’ aangekondigd, met het oog op kostenbesparing voor consumenten en het bevorderen van de ontwikkeling van een circulaire economie. Het recht op reparatie kan betrekking hebben op verschillende zaken en situaties: reparatie tijdens de wettelijke garantie, het recht op reparatie na afloop van de wettelijke garantie en het recht van consumenten om zelf producten te repareren.
De reparatiekosten zijn afhankelijk van het type product. Reparatiekosten zijn de belangrijkste reden waarom consumenten reparatie vermijden. Uit onderzoek blijkt dat consumenten de voorkeur geven aan producten die gemakkelijk te repareren zijn, maar dat hun bereidheid om voor dergelijke producten te betalen afhangt van het type product en de manier waarop informatie over de repareerbaarheid aan hen wordt gepresenteerd.
Momenteel geeft het EU-contractenrecht consumenten het recht om defecte producten te laten repareren binnen de wettelijke garantietijd. De nieuwe generatie ecodesign-regels vereist dat fabrikanten de mogelijkheid tot reparatie voor langere tijd beschikbaar maken voor consumenten. De Commissie plant nu een aantal initiatieven om de repareerbaarheid van producten verder te verbeteren, waaronder wetgeving over het recht op reparatie, over empowerment van consumenten voor de groene transitie, een initiatief voor duurzame producten, ontwerpvereisten voor elektronica en maatregelen om de bredere economische context gunstiger te maken om te repareren.
Andere relevante publicaties
E-waste in household residual waste
Inventory of the quantity and different types of e-waste in residual waste for 2023
Dutch households and empty batteries
Annual survey into the knowledge, attitude and behaviour of Dutch households regarding empty batteries
Nederlandse huishoudens en lege batterijen
Onderzoek naar de kennis, houding en gedrag van Nederlandse huishoudens ten aanzien van lege batterijen