‘Right to repair’
De Europese Commissie heeft de implementatie van een ‘recht op reparatie’ aangekondigd, met het oog op kostenbesparing voor consumenten en het bevorderen van de ontwikkeling van een circulaire economie. Het recht op reparatie kan betrekking hebben op verschillende zaken en situaties: reparatie tijdens de wettelijke garantie, het recht op reparatie na afloop van de wettelijke garantie en het recht van consumenten om zelf producten te repareren.
De reparatiekosten zijn afhankelijk van het type product. Reparatiekosten zijn de belangrijkste reden waarom consumenten reparatie vermijden. Uit onderzoek blijkt dat consumenten de voorkeur geven aan producten die gemakkelijk te repareren zijn, maar dat hun bereidheid om voor dergelijke producten te betalen afhangt van het type product en de manier waarop informatie over de repareerbaarheid aan hen wordt gepresenteerd.
Momenteel geeft het EU-contractenrecht consumenten het recht om defecte producten te laten repareren binnen de wettelijke garantietijd. De nieuwe generatie ecodesign-regels vereist dat fabrikanten de mogelijkheid tot reparatie voor langere tijd beschikbaar maken voor consumenten. De Commissie plant nu een aantal initiatieven om de repareerbaarheid van producten verder te verbeteren, waaronder wetgeving over het recht op reparatie, over empowerment van consumenten voor de groene transitie, een initiatief voor duurzame producten, ontwerpvereisten voor elektronica en maatregelen om de bredere economische context gunstiger te maken om te repareren.
Andere relevante publicaties
Inzameling voor hergebruik op de milieustraten
Dit rapport focust op het verbeteren van het hergebruikspotentieel, door de inzet van een pilot bij milieustraten in de gemeenten Amersfoort en Zwolle. Gedurende 6 maanden zijn diverse interventies getest om de inzameling van bruikbare apparaten te stimuleren en zo de afvalstroom te verminderen en duurzaamheid te bevorderen. Interventies bestaan o.a. uit extra personeelsinzet, het stellen van vragen aan bezoekers bij de slagboom, tafelsortering, en duidelijke bebording. In Amersfoort werd een hogere inzameling voor hergebruik aangetoond na de invoering van bebording en het stellen van vragen bij de slagboom. In Zwolle was duidelijk bij het personeel welke producten ook goed verkopen en zijn apparaten bovendien getest waardoor veel meer minder onnodige producten zijn getransporteerd.
Circular luminaires in public spaces
This report provides a practical roadmap towards a circular future for luminaires in public spaces.
Circulaire armaturen in de openbare ruimte
Dit onderzoek richt zich op de circulaire mogelijkheden voor armaturen in de openbare ruimte, specifiek in de End-of-Life (EoL)-fase.
‘Right to repair’
De Europese Commissie heeft de implementatie van een ‘recht op reparatie’ aangekondigd, met het oog op kostenbesparing voor consumenten en het bevorderen van de ontwikkeling van een circulaire economie. Het recht op reparatie kan betrekking hebben op verschillende zaken en situaties: reparatie tijdens de wettelijke garantie, het recht op reparatie na afloop van de wettelijke garantie en het recht van consumenten om zelf producten te repareren.
De reparatiekosten zijn afhankelijk van het type product. Reparatiekosten zijn de belangrijkste reden waarom consumenten reparatie vermijden. Uit onderzoek blijkt dat consumenten de voorkeur geven aan producten die gemakkelijk te repareren zijn, maar dat hun bereidheid om voor dergelijke producten te betalen afhangt van het type product en de manier waarop informatie over de repareerbaarheid aan hen wordt gepresenteerd.
Momenteel geeft het EU-contractenrecht consumenten het recht om defecte producten te laten repareren binnen de wettelijke garantietijd. De nieuwe generatie ecodesign-regels vereist dat fabrikanten de mogelijkheid tot reparatie voor langere tijd beschikbaar maken voor consumenten. De Commissie plant nu een aantal initiatieven om de repareerbaarheid van producten verder te verbeteren, waaronder wetgeving over het recht op reparatie, over empowerment van consumenten voor de groene transitie, een initiatief voor duurzame producten, ontwerpvereisten voor elektronica en maatregelen om de bredere economische context gunstiger te maken om te repareren.
Andere relevante publicaties
Inzameling voor hergebruik op de milieustraten
Dit rapport focust op het verbeteren van het hergebruikspotentieel, door de inzet van een pilot bij milieustraten in de gemeenten Amersfoort en Zwolle. Gedurende 6 maanden zijn diverse interventies getest om de inzameling van bruikbare apparaten te stimuleren en zo de afvalstroom te verminderen en duurzaamheid te bevorderen. Interventies bestaan o.a. uit extra personeelsinzet, het stellen van vragen aan bezoekers bij de slagboom, tafelsortering, en duidelijke bebording. In Amersfoort werd een hogere inzameling voor hergebruik aangetoond na de invoering van bebording en het stellen van vragen bij de slagboom. In Zwolle was duidelijk bij het personeel welke producten ook goed verkopen en zijn apparaten bovendien getest waardoor veel meer minder onnodige producten zijn getransporteerd.
Circular luminaires in public spaces
This report provides a practical roadmap towards a circular future for luminaires in public spaces.
Circulaire armaturen in de openbare ruimte
Dit onderzoek richt zich op de circulaire mogelijkheden voor armaturen in de openbare ruimte, specifiek in de End-of-Life (EoL)-fase.