Integratie van duurzaamheid bij retailers/producenten

Wat kunnen retailers doen?

Retailers zijn de link tussen de aanbieders van producten en consumenten die deze producten via de retailer aanschaffen. In potentie zijn retailers de intermediaire en ideale partij om  een belangrijke rol te vervullen bij de verduurzaming van producten op de markt omdat zij zowel contact hebben met de consument als de fabrikant. Daarmee zijn zij van grote invloed op zowel productieprocessen als op consumptiepatronen en kunnen zij vanuit deze positie druk uitoefenen op fabrikanten om daarmee duurzamere consumptiepatronen te stimuleren. Het doel van dit rapport is daarom het identificeren van de problemen en mogelijke oplossingen voor retailers. In interviews is hen gevraagd naar de verschillende thema’s die onderdeel zijn van een duurzaam productassortiment. Deze zijn: huidige inspanningen, strategie, inkoop, communicatie en data.

Uit de interviews id gebleken dat retailers zoekende zijn naar de manier om duurzaamheid in hun productaanbod te versterken. Retailers beschikken niet over een concrete definitie van duurzaamheid en concrete meetpunten waarop ze de aangeleverde productdata kunnen vergelijken. De belangrijkste aanbeveling is dat overheden en de Europese Unie concrete regelgeving moeten invoeren op het gebied van duurzaamheid zodat er meer data beschikbaar komen en er sprake is van een level playing field. Daarnaast bevat het rapport nog 10 aanbevelingen voor retailers wat zij in de huidige situatie kunnen doen aan het verduurzamen van hun productaanbod en dit zichtbaar maken.

PDF downloaden

Andere relevante publicaties

Inzameling voor hergebruik op de milieustraten

Dit rapport focust op het verbeteren van het hergebruikspotentieel, door de inzet van een pilot bij milieustraten in de gemeenten Amersfoort en Zwolle. Gedurende 6 maanden zijn diverse interventies getest om de inzameling van bruikbare apparaten te stimuleren en zo de afvalstroom te verminderen en duurzaamheid te bevorderen. Interventies bestaan o.a. uit extra personeelsinzet, het stellen van vragen aan bezoekers bij de slagboom, tafelsortering, en duidelijke bebording. In Amersfoort werd een hogere inzameling voor hergebruik aangetoond na de invoering van bebording en het stellen van vragen bij de slagboom. In Zwolle was duidelijk bij het personeel welke producten ook goed verkopen en zijn apparaten bovendien getest waardoor veel meer minder onnodige producten zijn getransporteerd.

Circular luminaires in public spaces

This report provides a practical roadmap towards a circular future for luminaires in public spaces.

Circulaire armaturen in de openbare ruimte

Dit onderzoek richt zich op de circulaire mogelijkheden voor armaturen in de openbare ruimte, specifiek in de End-of-Life (EoL)-fase.