Hoe ‘circulair’ zijn Nederlandse consumenten?

Het streven van de Nederlandse overheid naar een volledig circulaire economie in 2050 vergt radicaal minder en efficiënter gebruik van grondstoffen. Daarvoor zijn niet alleen duurzame productiemethoden noodzakelijk, maar is het ook van belang dat Nederlanders duurzamer gaan consumeren. In dit rapport wordt een onderzoek beschreven naar gedrag, bereidheid en de potentiële milieuwinst van circulair consumeren.

Op verschillende punten blijken Nederlanders beduidend meer bereid tot circulaire consumptie dan wat ze nu doen, als het niet duurder of lastiger is. Daarnaast is blijkt bereidheid tot reparatie groot, terwijl weinig mensen het nu nog doen. Dat biedt aanknopingspunten voor beleid.

PDF downloaden

Andere relevante publicaties

Re-use of soundbars

How feasible is it to give soundbars a second life? Commissioned by Stichting OPEN, Second Use investigated the re-use potential of four soundbar models, revealing insights into repairability, consumer interest, and key barriers.

Re-use van soundbars

Hoe haalbaar is het om soundbars een tweede leven te geven? In opdracht van Stichting OPEN onderzocht Second Use de potentie van re-use bij vier modellen soundbars – met inzichten over reparatiemogelijkheden, consumentengedrag en belemmeringen.

Re-use of cordless vacuum cleaners

The re-use of cordless vacuum cleaners presents interesting opportunities, but battery replacement costs pose a significant challenge. This study, conducted by Second Use on behalf of Stichting OPEN, examines the feasibility of refurbishment and identifies key improvements to extend the lifespan of these appliances.

Hoe ‘circulair’ zijn Nederlandse consumenten?

Het streven van de Nederlandse overheid naar een volledig circulaire economie in 2050 vergt radicaal minder en efficiënter gebruik van grondstoffen. Daarvoor zijn niet alleen duurzame productiemethoden noodzakelijk, maar is het ook van belang dat Nederlanders duurzamer gaan consumeren. In dit rapport wordt een onderzoek beschreven naar gedrag, bereidheid en de potentiële milieuwinst van circulair consumeren.

Op verschillende punten blijken Nederlanders beduidend meer bereid tot circulaire consumptie dan wat ze nu doen, als het niet duurder of lastiger is. Daarnaast blijkt bereidheid tot reparatie groot, terwijl weinig mensen het nu nog doen. Dat biedt aanknopingspunten voor beleid.

PDF downloaden

Andere relevante publicaties

Re-use of soundbars

How feasible is it to give soundbars a second life? Commissioned by Stichting OPEN, Second Use investigated the re-use potential of four soundbar models, revealing insights into repairability, consumer interest, and key barriers.

Re-use van soundbars

Hoe haalbaar is het om soundbars een tweede leven te geven? In opdracht van Stichting OPEN onderzocht Second Use de potentie van re-use bij vier modellen soundbars – met inzichten over reparatiemogelijkheden, consumentengedrag en belemmeringen.

Re-use of cordless vacuum cleaners

The re-use of cordless vacuum cleaners presents interesting opportunities, but battery replacement costs pose a significant challenge. This study, conducted by Second Use on behalf of Stichting OPEN, examines the feasibility of refurbishment and identifies key improvements to extend the lifespan of these appliances.