Elektrisch rijden, personenauto’s en logistiek
Trends en impact op het elektriciteitssysteem
Het aantal elektrische auto’s in Nederland groeit snel. Daarmee groeit ook de vraag naar elektriciteit om deze auto’s te kunnen laden. TNO en het PBL hebben de ontwikkelingen en onzekerheden op het gebied van elektrisch rijden en de impact die dit kan hebben op het elektriciteitssysteem tot 2030 in kaart gebracht.
De transitie naar elektrisch rijden loopt risico op vertraging, vanwege de reële kans dat de laadinfrastructuur en de capaciteit van het elektriciteitsnet niet snel genoeg kunnen meegroeien. Daarom is het verstandig het laden van elektrische voertuigen beter te spreiden: zowel over de tijd (slim laden) als over verschillende buurten. En daarnaast het elektriciteitsnet te verzwaren. Dit vergt niet zozeer nieuwe technologie, maar vooral samenwerking tussen partijen en een goede afweging van belangen onder (overheids)regie.
Andere relevante publicaties
Inzameling voor hergebruik op de milieustraten
Dit rapport focust op het verbeteren van het hergebruikspotentieel, door de inzet van een pilot bij milieustraten in de gemeenten Amersfoort en Zwolle. Gedurende 6 maanden zijn diverse interventies getest om de inzameling van bruikbare apparaten te stimuleren en zo de afvalstroom te verminderen en duurzaamheid te bevorderen. Interventies bestaan o.a. uit extra personeelsinzet, het stellen van vragen aan bezoekers bij de slagboom, tafelsortering, en duidelijke bebording. In Amersfoort werd een hogere inzameling voor hergebruik aangetoond na de invoering van bebording en het stellen van vragen bij de slagboom. In Zwolle was duidelijk bij het personeel welke producten ook goed verkopen en zijn apparaten bovendien getest waardoor veel meer minder onnodige producten zijn getransporteerd.
Circular luminaires in public spaces
This report provides a practical roadmap towards a circular future for luminaires in public spaces.
Circulaire armaturen in de openbare ruimte
Dit onderzoek richt zich op de circulaire mogelijkheden voor armaturen in de openbare ruimte, specifiek in de End-of-Life (EoL)-fase.
Elektrisch rijden, personenauto’s en logistiek
Trends en impact op het elektriciteitssysteem
Het aantal elektrische auto’s in Nederland groeit snel. Daarmee groeit ook de vraag naar elektriciteit om deze auto’s te kunnen laden. TNO en het PBL hebben de ontwikkelingen en onzekerheden op het gebied van elektrisch rijden en de impact die dit kan hebben op het elektriciteitssysteem tot 2030 in kaart gebracht.
De transitie naar elektrisch rijden loopt risico op vertraging, vanwege de reële kans dat de laadinfrastructuur en de capaciteit van het elektriciteitsnet niet snel genoeg kunnen meegroeien. Daarom is het verstandig het laden van elektrische voertuigen beter te spreiden: zowel over de tijd (slim laden) als over verschillende buurten. En daarnaast het elektriciteitsnet te verzwaren. Dit vergt niet zozeer nieuwe technologie, maar vooral samenwerking tussen partijen en een goede afweging van belangen onder (overheids)regie.
Andere relevante publicaties
Inzameling voor hergebruik op de milieustraten
Dit rapport focust op het verbeteren van het hergebruikspotentieel, door de inzet van een pilot bij milieustraten in de gemeenten Amersfoort en Zwolle. Gedurende 6 maanden zijn diverse interventies getest om de inzameling van bruikbare apparaten te stimuleren en zo de afvalstroom te verminderen en duurzaamheid te bevorderen. Interventies bestaan o.a. uit extra personeelsinzet, het stellen van vragen aan bezoekers bij de slagboom, tafelsortering, en duidelijke bebording. In Amersfoort werd een hogere inzameling voor hergebruik aangetoond na de invoering van bebording en het stellen van vragen bij de slagboom. In Zwolle was duidelijk bij het personeel welke producten ook goed verkopen en zijn apparaten bovendien getest waardoor veel meer minder onnodige producten zijn getransporteerd.
Circular luminaires in public spaces
This report provides a practical roadmap towards a circular future for luminaires in public spaces.
Circulaire armaturen in de openbare ruimte
Dit onderzoek richt zich op de circulaire mogelijkheden voor armaturen in de openbare ruimte, specifiek in de End-of-Life (EoL)-fase.