Een verbeterde definitie van UPV en de rol van alle betrokken partijen
UPV betekent uitgebreide producentenverantwoordelijkheid, niet exclusieve producentenverantwoordelijkheid. Momenteel is er een duidelijk verschil tussen de bevoegdheden en verantwoordelijkheden die zijn toegewezen aan de actoren die betrokken zijn bij de waardeketen van e-waste. In de praktijk hebben veel lidstaten organisaties voor producentenverantwoordelijkheid (PRO’s) en producenten aangewezen als de enige actoren die daadwerkelijk kunnen bijdragen aan het behalen van de doelstellingen. Dit besluit hield geen rekening met wie het best geplaatst is om te handelen en te sturen. Er werd geen rekening gehouden met het feit dat PRO’s en producenten niet over de middelen beschikken om toegang te krijgen tot alle afgedankte elektrische en elektronische apparatuur (AEEA). Er zijn partijen buiten het formele AEEA-systeem die wel die toegang hebben, toegang die nodig is om de doelstellingen te halen. Bovendien hebben sommige lidstaten sancties opgelegd aan PRO’s voor het niet behalen van de doelstellingen.
Doelstellingen voor PRO’s moeten gebaseerd zijn op de AEEA die voor hen beschikbaar is voor inzameling. Een van de belangrijkste principes van de AEEA-wetgeving moet zijn dat alle actoren die invloed kunnen hebben op de inzamelingspercentages verantwoordelijkheid dragen. Deze verantwoordelijkheid moet gebaseerd zijn op hun feitelijke capaciteiten en hun toegang tot een aanzienlijk deel van alle geproduceerde AEEA.
Een constructieve afweging van hoe realistisch de inzamelingsdoelstellingen zijn is vereist. Vooral als men bedenkt dat elektrische en elektronische apparatuur die op de markt komt voortdurend verandert van aard. Dit document geeft inzicht in wat nodig is om de beleidsuitgangspunten te actualiseren.
Andere relevante publicaties
Inzameling voor hergebruik op de milieustraten
Dit rapport focust op het verbeteren van het hergebruikspotentieel, door de inzet van een pilot bij milieustraten in de gemeenten Amersfoort en Zwolle. Gedurende 6 maanden zijn diverse interventies getest om de inzameling van bruikbare apparaten te stimuleren en zo de afvalstroom te verminderen en duurzaamheid te bevorderen. Interventies bestaan o.a. uit extra personeelsinzet, het stellen van vragen aan bezoekers bij de slagboom, tafelsortering, en duidelijke bebording. In Amersfoort werd een hogere inzameling voor hergebruik aangetoond na de invoering van bebording en het stellen van vragen bij de slagboom. In Zwolle was duidelijk bij het personeel welke producten ook goed verkopen en zijn apparaten bovendien getest waardoor veel meer minder onnodige producten zijn getransporteerd.
Circular luminaires in public spaces
This report provides a practical roadmap towards a circular future for luminaires in public spaces.
Circulaire armaturen in de openbare ruimte
Dit onderzoek richt zich op de circulaire mogelijkheden voor armaturen in de openbare ruimte, specifiek in de End-of-Life (EoL)-fase.
Een verbeterde definitie van UPV en de rol van alle betrokken partijen
UPV betekent uitgebreide producentenverantwoordelijkheid, niet exclusieve producentenverantwoordelijkheid. Momenteel is er een duidelijk verschil tussen de bevoegdheden en verantwoordelijkheden die zijn toegewezen aan de actoren die betrokken zijn bij de waardeketen van e-waste. In de praktijk hebben veel lidstaten organisaties voor producentenverantwoordelijkheid (PRO’s) en producenten aangewezen als de enige actoren die daadwerkelijk kunnen bijdragen aan het behalen van de doelstellingen. Dit besluit hield geen rekening met wie het best geplaatst is om te handelen en te sturen. Er werd geen rekening gehouden met het feit dat PRO’s en producenten niet over de middelen beschikken om toegang te krijgen tot alle afgedankte elektrische en elektronische apparatuur (AEEA). Er zijn partijen buiten het formele AEEA-systeem die wel die toegang hebben, toegang die nodig is om de doelstellingen te halen. Bovendien hebben sommige lidstaten sancties opgelegd aan PRO’s voor het niet behalen van de doelstellingen.
Doelstellingen voor PRO’s moeten gebaseerd zijn op de AEEA die voor hen beschikbaar is voor inzameling. Een van de belangrijkste principes van de AEEA-wetgeving moet zijn dat alle actoren die invloed kunnen hebben op de inzamelingspercentages verantwoordelijkheid dragen. Deze verantwoordelijkheid moet gebaseerd zijn op hun feitelijke capaciteiten en hun toegang tot een aanzienlijk deel van alle geproduceerde AEEA.
Een constructieve afweging van hoe realistisch de inzamelingsdoelstellingen zijn is vereist. Vooral als men bedenkt dat elektrische en elektronische apparatuur die op de markt komt voortdurend verandert van aard. Dit document geeft inzicht in wat nodig is om de beleidsuitgangspunten te actualiseren.
Andere relevante publicaties
Inzameling voor hergebruik op de milieustraten
Dit rapport focust op het verbeteren van het hergebruikspotentieel, door de inzet van een pilot bij milieustraten in de gemeenten Amersfoort en Zwolle. Gedurende 6 maanden zijn diverse interventies getest om de inzameling van bruikbare apparaten te stimuleren en zo de afvalstroom te verminderen en duurzaamheid te bevorderen. Interventies bestaan o.a. uit extra personeelsinzet, het stellen van vragen aan bezoekers bij de slagboom, tafelsortering, en duidelijke bebording. In Amersfoort werd een hogere inzameling voor hergebruik aangetoond na de invoering van bebording en het stellen van vragen bij de slagboom. In Zwolle was duidelijk bij het personeel welke producten ook goed verkopen en zijn apparaten bovendien getest waardoor veel meer minder onnodige producten zijn getransporteerd.
Circular luminaires in public spaces
This report provides a practical roadmap towards a circular future for luminaires in public spaces.
Circulaire armaturen in de openbare ruimte
Dit onderzoek richt zich op de circulaire mogelijkheden voor armaturen in de openbare ruimte, specifiek in de End-of-Life (EoL)-fase.