Een verbeterde definitie van UPV en de rol van alle betrokken partijen

UPV betekent uitgebreide producentenverantwoordelijkheid, niet exclusieve producentenverantwoordelijkheid. Momenteel is er een duidelijk verschil tussen de bevoegdheden en verantwoordelijkheden die zijn toegewezen aan de actoren die betrokken zijn bij de waardeketen van e-waste. In de praktijk hebben veel lidstaten organisaties voor producentenverantwoordelijkheid (PRO’s) en producenten aangewezen als de enige actoren die daadwerkelijk kunnen bijdragen aan het behalen van de doelstellingen. Dit besluit hield geen rekening met wie het best geplaatst is om te handelen en te sturen. Er werd geen rekening gehouden met het feit dat PRO’s en producenten niet over de middelen beschikken om toegang te krijgen tot alle afgedankte elektrische en elektronische apparatuur (AEEA). Er zijn partijen buiten het formele AEEA-systeem die wel die toegang hebben, toegang die nodig is om de doelstellingen te halen. Bovendien hebben sommige lidstaten sancties opgelegd aan PRO’s voor het niet behalen van de doelstellingen.

Doelstellingen voor PRO’s moeten gebaseerd zijn op de AEEA die voor hen beschikbaar is voor inzameling. Een van de belangrijkste principes van de AEEA-wetgeving moet zijn dat alle actoren die invloed kunnen hebben op de inzamelingspercentages verantwoordelijkheid dragen. Deze verantwoordelijkheid moet gebaseerd zijn op hun feitelijke capaciteiten en hun toegang tot een aanzienlijk deel van alle geproduceerde AEEA.

Een constructieve afweging van hoe realistisch de inzamelingsdoelstellingen zijn is vereist. Vooral als men bedenkt dat elektrische en elektronische apparatuur die op de markt komt voortdurend verandert van aard. Dit document geeft inzicht in wat nodig is om de beleidsuitgangspunten te actualiseren.

PDF downloaden

Andere relevante publicaties

Re-use of cordless vacuum cleaners

The re-use of cordless vacuum cleaners presents interesting opportunities, but battery replacement costs pose a significant challenge. This study, conducted by Second Use on behalf of Stichting OPEN, examines the feasibility of refurbishment and identifies key improvements to extend the lifespan of these appliances.

Re-use van steelstofzuigers

Re-use van steelstofzuigers biedt interessante mogelijkheden, maar de kosten voor accuvervanging vormen een belangrijke uitdaging. Dit onderzoek, uitgevoerd door Second Use in opdracht van Stichting OPEN, analyseert de haalbaarheid van refurbishment en identificeert verbeterpunten om de levensduur van deze apparaten te verlengen

AVV Monitoringsrapportage 2023

AVV Monitoringsrapportage 2023 van Stichting OPEN

Een verbeterde definitie van UPV en de rol van alle betrokken partijen

UPV betekent uitgebreide producentenverantwoordelijkheid, niet exclusieve producentenverantwoordelijkheid. Momenteel is er een duidelijk verschil tussen de bevoegdheden en verantwoordelijkheden die zijn toegewezen aan de actoren die betrokken zijn bij de waardeketen van e-waste. In de praktijk hebben veel lidstaten organisaties voor producentenverantwoordelijkheid (PRO’s) en producenten aangewezen als de enige actoren die daadwerkelijk kunnen bijdragen aan het behalen van de doelstellingen. Dit besluit hield geen rekening met wie het best geplaatst is om te handelen en te sturen. Er werd geen rekening gehouden met het feit dat PRO’s en producenten niet over de middelen beschikken om toegang te krijgen tot alle afgedankte elektrische en elektronische apparatuur (AEEA). Er zijn partijen buiten het formele AEEA-systeem die wel die toegang hebben, toegang die nodig is om de doelstellingen te halen. Bovendien hebben sommige lidstaten sancties opgelegd aan PRO’s voor het niet behalen van de doelstellingen.

Doelstellingen voor PRO’s moeten gebaseerd zijn op de AEEA die voor hen beschikbaar is voor inzameling. Een van de belangrijkste principes van de AEEA-wetgeving moet zijn dat alle actoren die invloed kunnen hebben op de inzamelingspercentages verantwoordelijkheid dragen. Deze verantwoordelijkheid moet gebaseerd zijn op hun feitelijke capaciteiten en hun toegang tot een aanzienlijk deel van alle geproduceerde AEEA.

Een constructieve afweging van hoe realistisch de inzamelingsdoelstellingen zijn is vereist. Vooral als men bedenkt dat elektrische en elektronische apparatuur die op de markt komt voortdurend verandert van aard. Dit document geeft inzicht in wat nodig is om de beleidsuitgangspunten te actualiseren.

PDF downloaden

Andere relevante publicaties

Re-use of cordless vacuum cleaners

The re-use of cordless vacuum cleaners presents interesting opportunities, but battery replacement costs pose a significant challenge. This study, conducted by Second Use on behalf of Stichting OPEN, examines the feasibility of refurbishment and identifies key improvements to extend the lifespan of these appliances.

Re-use van steelstofzuigers

Re-use van steelstofzuigers biedt interessante mogelijkheden, maar de kosten voor accuvervanging vormen een belangrijke uitdaging. Dit onderzoek, uitgevoerd door Second Use in opdracht van Stichting OPEN, analyseert de haalbaarheid van refurbishment en identificeert verbeterpunten om de levensduur van deze apparaten te verlengen

AVV Monitoringsrapportage 2023

AVV Monitoringsrapportage 2023 van Stichting OPEN