Een verbeterde definitie van UPV en de rol van alle betrokken partijen
UPV betekent uitgebreide producentenverantwoordelijkheid, niet exclusieve producentenverantwoordelijkheid. Momenteel is er een duidelijk verschil tussen de bevoegdheden en verantwoordelijkheden die zijn toegewezen aan de actoren die betrokken zijn bij de waardeketen van e-waste. In de praktijk hebben veel lidstaten organisaties voor producentenverantwoordelijkheid (PRO’s) en producenten aangewezen als de enige actoren die daadwerkelijk kunnen bijdragen aan het behalen van de doelstellingen. Dit besluit hield geen rekening met wie het best geplaatst is om te handelen en te sturen. Er werd geen rekening gehouden met het feit dat PRO’s en producenten niet over de middelen beschikken om toegang te krijgen tot alle afgedankte elektrische en elektronische apparatuur (AEEA). Er zijn partijen buiten het formele AEEA-systeem die wel die toegang hebben, toegang die nodig is om de doelstellingen te halen. Bovendien hebben sommige lidstaten sancties opgelegd aan PRO’s voor het niet behalen van de doelstellingen.
Doelstellingen voor PRO’s moeten gebaseerd zijn op de AEEA die voor hen beschikbaar is voor inzameling. Een van de belangrijkste principes van de AEEA-wetgeving moet zijn dat alle actoren die invloed kunnen hebben op de inzamelingspercentages verantwoordelijkheid dragen. Deze verantwoordelijkheid moet gebaseerd zijn op hun feitelijke capaciteiten en hun toegang tot een aanzienlijk deel van alle geproduceerde AEEA.
Een constructieve afweging van hoe realistisch de inzamelingsdoelstellingen zijn is vereist. Vooral als men bedenkt dat elektrische en elektronische apparatuur die op de markt komt voortdurend verandert van aard. Dit document geeft inzicht in wat nodig is om de beleidsuitgangspunten te actualiseren.
Andere relevante publicaties
Re-use of soundbars
How feasible is it to give soundbars a second life? Commissioned by Stichting OPEN, Second Use investigated the re-use potential of four soundbar models, revealing insights into repairability, consumer interest, and key barriers.
Re-use van soundbars
Hoe haalbaar is het om soundbars een tweede leven te geven? In opdracht van Stichting OPEN onderzocht Second Use de potentie van re-use bij vier modellen soundbars – met inzichten over reparatiemogelijkheden, consumentengedrag en belemmeringen.
Re-use of cordless vacuum cleaners
The re-use of cordless vacuum cleaners presents interesting opportunities, but battery replacement costs pose a significant challenge. This study, conducted by Second Use on behalf of Stichting OPEN, examines the feasibility of refurbishment and identifies key improvements to extend the lifespan of these appliances.
Een verbeterde definitie van UPV en de rol van alle betrokken partijen
UPV betekent uitgebreide producentenverantwoordelijkheid, niet exclusieve producentenverantwoordelijkheid. Momenteel is er een duidelijk verschil tussen de bevoegdheden en verantwoordelijkheden die zijn toegewezen aan de actoren die betrokken zijn bij de waardeketen van e-waste. In de praktijk hebben veel lidstaten organisaties voor producentenverantwoordelijkheid (PRO’s) en producenten aangewezen als de enige actoren die daadwerkelijk kunnen bijdragen aan het behalen van de doelstellingen. Dit besluit hield geen rekening met wie het best geplaatst is om te handelen en te sturen. Er werd geen rekening gehouden met het feit dat PRO’s en producenten niet over de middelen beschikken om toegang te krijgen tot alle afgedankte elektrische en elektronische apparatuur (AEEA). Er zijn partijen buiten het formele AEEA-systeem die wel die toegang hebben, toegang die nodig is om de doelstellingen te halen. Bovendien hebben sommige lidstaten sancties opgelegd aan PRO’s voor het niet behalen van de doelstellingen.
Doelstellingen voor PRO’s moeten gebaseerd zijn op de AEEA die voor hen beschikbaar is voor inzameling. Een van de belangrijkste principes van de AEEA-wetgeving moet zijn dat alle actoren die invloed kunnen hebben op de inzamelingspercentages verantwoordelijkheid dragen. Deze verantwoordelijkheid moet gebaseerd zijn op hun feitelijke capaciteiten en hun toegang tot een aanzienlijk deel van alle geproduceerde AEEA.
Een constructieve afweging van hoe realistisch de inzamelingsdoelstellingen zijn is vereist. Vooral als men bedenkt dat elektrische en elektronische apparatuur die op de markt komt voortdurend verandert van aard. Dit document geeft inzicht in wat nodig is om de beleidsuitgangspunten te actualiseren.
Andere relevante publicaties
Re-use of soundbars
How feasible is it to give soundbars a second life? Commissioned by Stichting OPEN, Second Use investigated the re-use potential of four soundbar models, revealing insights into repairability, consumer interest, and key barriers.
Re-use van soundbars
Hoe haalbaar is het om soundbars een tweede leven te geven? In opdracht van Stichting OPEN onderzocht Second Use de potentie van re-use bij vier modellen soundbars – met inzichten over reparatiemogelijkheden, consumentengedrag en belemmeringen.
Re-use of cordless vacuum cleaners
The re-use of cordless vacuum cleaners presents interesting opportunities, but battery replacement costs pose a significant challenge. This study, conducted by Second Use on behalf of Stichting OPEN, examines the feasibility of refurbishment and identifies key improvements to extend the lifespan of these appliances.