De batterij anno 2030: veerkrachtig, duurzaam, en circulair
De wereldwijde vraag naar batterijen neemt toe, voornamelijk door de noodzaak om de klimaatverandering te verminderen via elektrificatie van mobiliteit en de bredere energietransitie. Net zoals analisten vaak hernieuwbare energie onderschatten, doen ze dit ook met de vraag naar batterijen. Hierdoor moet men prognoses van de marktomvang doorgaans omhoog bijstellen.
Hoewel de groei van batterijen meerdere ecologische en sociale voordelen met zich meebrengt, liggen er nog veel uitdagingen in het verschiet. Om tekorten te voorkomen, moeten batterijfabrikanten zorgen voor een constante aanvoer van zowel grondstoffen als apparatuur. Ze moeten ook hun investeringen naar de juiste gebieden kanaliseren en grootschalige industrialisatie efficiënt uitvoeren. En in plaats van alleen maar ‘greenwashing’ – halfslachtige inspanningen leveren om milieuvriendelijk over te komen – moeten bedrijven zich inzetten voor verregaande decarbonisatie en echte duurzaamheid.
Dit artikel beschrijft hoe de industrie duurzaam, circulair en veerkrachtig kan worden in de hele waardeketen door een combinatie van gezamenlijke acties, gestandaardiseerde processen en regelgeving, en meer datatransparantie.
Andere relevante publicaties
E-waste in household residual waste
Inventory of the quantity and different types of e-waste in residual waste for 2023
Dutch households and empty batteries
Annual survey into the knowledge, attitude and behaviour of Dutch households regarding empty batteries
Nederlandse huishoudens en lege batterijen
Onderzoek naar de kennis, houding en gedrag van Nederlandse huishoudens ten aanzien van lege batterijen