Van recht op reparatie naar bereidheid tot reparatie
Wat houdt consumenten tegen om hun producten te repareren?
De impact van afval op onze planeet is groot. Daarom zijn er steeds meer initiatieven voor het recht op reparatie, zodat producten langer meegaan en minder snel weggegooid worden. Het succes van dit soort initiatieven hangt echter in grote mate af van de bereidheid van consumenten om hieraan mee te werken. Als een product kapot gaat beslist de consument zelf wat die met het product doet. Door de intenties en motieven van consumenten te onderzoeken, kan beter begrepen worden hoe consumenten ertoe aangezet kunnen worden beter voor hun producten te zorgen en te repareren in plaats van te vervangen. In dit onderzoek is de wasmachine gebruikt als referentieproduct om de evaluaties specifieker te maken.
Er zijn verschillende factoren die de keuze van de consument beïnvloeden om te repareren of te vervangen. De auteurs hebben de belemmeringen voor reparatie verdeeld in drie hoofdonderwerpen: technische mogelijkheid tot reparatie, gemak om te repareren en bereidheid om te repareren.
Er is nog weinig literatuur over de belemmeringen van consumenten om te kiezen voor reparatie. Daarom kunnen de resultaten van deze studie gebruikt worden als referentiepunt voor het testen van consumentengedrag en als referentie voor het opstellen van beleid en campagnes ter bevordering van reparatie om consumenten aan te moedigen de levensduur van hun producten te verlengen.
Andere relevante publicaties
Inzameling voor hergebruik op de milieustraten
Dit rapport focust op het verbeteren van het hergebruikspotentieel, door de inzet van een pilot bij milieustraten in de gemeenten Amersfoort en Zwolle. Gedurende 6 maanden zijn diverse interventies getest om de inzameling van bruikbare apparaten te stimuleren en zo de afvalstroom te verminderen en duurzaamheid te bevorderen. Interventies bestaan o.a. uit extra personeelsinzet, het stellen van vragen aan bezoekers bij de slagboom, tafelsortering, en duidelijke bebording. In Amersfoort werd een hogere inzameling voor hergebruik aangetoond na de invoering van bebording en het stellen van vragen bij de slagboom. In Zwolle was duidelijk bij het personeel welke producten ook goed verkopen en zijn apparaten bovendien getest waardoor veel meer minder onnodige producten zijn getransporteerd.
Circular luminaires in public spaces
This report provides a practical roadmap towards a circular future for luminaires in public spaces.
Circulaire armaturen in de openbare ruimte
Dit onderzoek richt zich op de circulaire mogelijkheden voor armaturen in de openbare ruimte, specifiek in de End-of-Life (EoL)-fase.