Integratie van duurzaamheid bij retailers/producenten
Wat kunnen retailers doen?
Retailers zijn de link tussen de aanbieders van producten en consumenten die deze producten via de retailer aanschaffen. In potentie zijn retailers de intermediaire en ideale partij om een belangrijke rol te vervullen bij de verduurzaming van producten op de markt omdat zij zowel contact hebben met de consument als de fabrikant. Daarmee zijn zij van grote invloed op zowel productieprocessen als op consumptiepatronen en kunnen zij vanuit deze positie druk uitoefenen op fabrikanten om daarmee duurzamere consumptiepatronen te stimuleren. Het doel van dit rapport is daarom het identificeren van de problemen en mogelijke oplossingen voor retailers. In interviews is hen gevraagd naar de verschillende thema’s die onderdeel zijn van een duurzaam productassortiment. Deze zijn: huidige inspanningen, strategie, inkoop, communicatie en data.
Uit de interviews id gebleken dat retailers zoekende zijn naar de manier om duurzaamheid in hun productaanbod te versterken. Retailers beschikken niet over een concrete definitie van duurzaamheid en concrete meetpunten waarop ze de aangeleverde productdata kunnen vergelijken. De belangrijkste aanbeveling is dat overheden en de Europese Unie concrete regelgeving moeten invoeren op het gebied van duurzaamheid zodat er meer data beschikbaar komen en er sprake is van een level playing field. Daarnaast bevat het rapport nog 10 aanbevelingen voor retailers wat zij in de huidige situatie kunnen doen aan het verduurzamen van hun productaanbod en dit zichtbaar maken.
Andere relevante publicaties
E-waste in household residual waste
Inventory of the quantity and different types of e-waste in residual waste for 2023
Dutch households and empty batteries
Annual survey into the knowledge, attitude and behaviour of Dutch households regarding empty batteries
Nederlandse huishoudens en lege batterijen
Onderzoek naar de kennis, houding en gedrag van Nederlandse huishoudens ten aanzien van lege batterijen