Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Aankoopgedrag batterij-elektrische voertuigen in Nederland

De brede transitie naar batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) is een cruciaal element in het klimaatbeleid voor de transportsector. Om effectief beleid te ontwerpen om het gebruik van BEV’s te stimuleren, is het essentieel om de barrières en drijfveren te begrijpen die de keuze van consumenten voor een BEV beïnvloeden. Daartoe presenteert dit onderzoek een rekenmodel genaamd CODEC, een hybride keuzemodel dat het toekomstige marktaandeel van verschillende voertuigtypes schat. Het model geeft inzicht in de verschillende effecten van technische, financiële, sociale en gedragsfactoren die van invloed zijn op de aankoopbeslissing.

Aan de hand van enquêtegegevens zijn de verkoopaandelen van BEV’s en benzineauto’s in Nederland tussen 2020 en 2030 bepaald voor nieuwe auto’s in particulier bezit. Uit de analyse blijkt dat het BEV-marktaandeel in de verkoop van nieuwe auto’s in 2030 tussen de 26% en 40% zal liggen, ruim onder de overheidsdoelstelling van 100%.

Uit de analyse blijkt ook dat de huidige drempels voor de aanschaf van BEV’s: hogere aanschafprijs en lagere actieradius, op de lange termijn minder belangrijk zullen worden. In 2030 zijn routinematig koopgedrag en sociale factoren de belangrijkste barrières voor de overgang naar BEV’s. Nieuwe beleidsmaatregelen zijn nodig om deze barrières te verlagen. Factoren die BEV-aankoop positief beïnvloeden hebben een relatief klein effect. Er moeten dus ook maatregelen worden overwogen om de aantrekkelijkheid van benzinevoertuigen te verminderen.

PDF downloaden

Andere relevante publicaties

Re-use of soundbars

How feasible is it to give soundbars a second life? Commissioned by Stichting OPEN, Second Use investigated the re-use potential of four soundbar models, revealing insights into repairability, consumer interest, and key barriers.

Re-use van soundbars

Hoe haalbaar is het om soundbars een tweede leven te geven? In opdracht van Stichting OPEN onderzocht Second Use de potentie van re-use bij vier modellen soundbars – met inzichten over reparatiemogelijkheden, consumentengedrag en belemmeringen.

Re-use of cordless vacuum cleaners

The re-use of cordless vacuum cleaners presents interesting opportunities, but battery replacement costs pose a significant challenge. This study, conducted by Second Use on behalf of Stichting OPEN, examines the feasibility of refurbishment and identifies key improvements to extend the lifespan of these appliances.

Aankoopgedrag batterij-elektrische voertuigen in Nederland

De brede transitie naar batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) is een cruciaal element in het klimaatbeleid voor de transportsector. Om effectief beleid te ontwerpen om het gebruik van BEV’s te stimuleren, is het essentieel om de barrières en drijfveren te begrijpen die de keuze van consumenten voor een BEV beïnvloeden. Daartoe presenteert dit onderzoek een rekenmodel genaamd CODEC, een hybride keuzemodel dat het toekomstige marktaandeel van verschillende voertuigtypes schat. Het model geeft inzicht in de verschillende effecten van technische, financiële, sociale en gedragsfactoren die van invloed zijn op de aankoopbeslissing.

Aan de hand van enquêtegegevens zijn de verkoopaandelen van BEV’s en benzineauto’s in Nederland tussen 2020 en 2030 bepaald voor nieuwe auto’s in particulier bezit. Uit de analyse blijkt dat het BEV-marktaandeel in de verkoop van nieuwe auto’s in 2030 tussen de 26% en 40% zal liggen, ruim onder de overheidsdoelstelling van 100%.

Uit de analyse blijkt ook dat de huidige drempels voor de aanschaf van BEV’s: hogere aanschafprijs en lagere actieradius, op de lange termijn minder belangrijk zullen worden. In 2030 zijn routinematig koopgedrag en sociale factoren de belangrijkste barrières voor de overgang naar BEV’s. Nieuwe beleidsmaatregelen zijn nodig om deze barrières te verlagen. Factoren die BEV-aankoop positief beïnvloeden hebben een relatief klein effect. Er moeten dus ook maatregelen worden overwogen om de aantrekkelijkheid van benzinevoertuigen te verminderen.

PDF downloaden

Andere relevante publicaties

Re-use of soundbars

How feasible is it to give soundbars a second life? Commissioned by Stichting OPEN, Second Use investigated the re-use potential of four soundbar models, revealing insights into repairability, consumer interest, and key barriers.

Re-use van soundbars

Hoe haalbaar is het om soundbars een tweede leven te geven? In opdracht van Stichting OPEN onderzocht Second Use de potentie van re-use bij vier modellen soundbars – met inzichten over reparatiemogelijkheden, consumentengedrag en belemmeringen.

Re-use of cordless vacuum cleaners

The re-use of cordless vacuum cleaners presents interesting opportunities, but battery replacement costs pose a significant challenge. This study, conducted by Second Use on behalf of Stichting OPEN, examines the feasibility of refurbishment and identifies key improvements to extend the lifespan of these appliances.