Aankoopgedrag batterij-elektrische voertuigen in Nederland
De brede transitie naar batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) is een cruciaal element in het klimaatbeleid voor de transportsector. Om effectief beleid te ontwerpen om het gebruik van BEV’s te stimuleren, is het essentieel om de barrières en drijfveren te begrijpen die de keuze van consumenten voor een BEV beïnvloeden. Daartoe presenteert dit onderzoek een rekenmodel genaamd CODEC, een hybride keuzemodel dat het toekomstige marktaandeel van verschillende voertuigtypes schat. Het model geeft inzicht in de verschillende effecten van technische, financiële, sociale en gedragsfactoren die van invloed zijn op de aankoopbeslissing.
Aan de hand van enquêtegegevens zijn de verkoopaandelen van BEV’s en benzineauto’s in Nederland tussen 2020 en 2030 bepaald voor nieuwe auto’s in particulier bezit. Uit de analyse blijkt dat het BEV-marktaandeel in de verkoop van nieuwe auto’s in 2030 tussen de 26% en 40% zal liggen, ruim onder de overheidsdoelstelling van 100%.
Uit de analyse blijkt ook dat de huidige drempels voor de aanschaf van BEV’s: hogere aanschafprijs en lagere actieradius, op de lange termijn minder belangrijk zullen worden. In 2030 zijn routinematig koopgedrag en sociale factoren de belangrijkste barrières voor de overgang naar BEV’s. Nieuwe beleidsmaatregelen zijn nodig om deze barrières te verlagen. Factoren die BEV-aankoop positief beïnvloeden hebben een relatief klein effect. Er moeten dus ook maatregelen worden overwogen om de aantrekkelijkheid van benzinevoertuigen te verminderen.
Andere relevante publicaties
E-waste in household residual waste
Inventory of the quantity and different types of e-waste in residual waste for 2023
Dutch households and empty batteries
Annual survey into the knowledge, attitude and behaviour of Dutch households regarding empty batteries
Nederlandse huishoudens en lege batterijen
Onderzoek naar de kennis, houding en gedrag van Nederlandse huishoudens ten aanzien van lege batterijen
Aankoopgedrag batterij-elektrische voertuigen in Nederland
De brede transitie naar batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) is een cruciaal element in het klimaatbeleid voor de transportsector. Om effectief beleid te ontwerpen om het gebruik van BEV’s te stimuleren, is het essentieel om de barrières en drijfveren te begrijpen die de keuze van consumenten voor een BEV beïnvloeden. Daartoe presenteert dit onderzoek een rekenmodel genaamd CODEC, een hybride keuzemodel dat het toekomstige marktaandeel van verschillende voertuigtypes schat. Het model geeft inzicht in de verschillende effecten van technische, financiële, sociale en gedragsfactoren die van invloed zijn op de aankoopbeslissing.
Aan de hand van enquêtegegevens zijn de verkoopaandelen van BEV’s en benzineauto’s in Nederland tussen 2020 en 2030 bepaald voor nieuwe auto’s in particulier bezit. Uit de analyse blijkt dat het BEV-marktaandeel in de verkoop van nieuwe auto’s in 2030 tussen de 26% en 40% zal liggen, ruim onder de overheidsdoelstelling van 100%.
Uit de analyse blijkt ook dat de huidige drempels voor de aanschaf van BEV’s: hogere aanschafprijs en lagere actieradius, op de lange termijn minder belangrijk zullen worden. In 2030 zijn routinematig koopgedrag en sociale factoren de belangrijkste barrières voor de overgang naar BEV’s. Nieuwe beleidsmaatregelen zijn nodig om deze barrières te verlagen. Factoren die BEV-aankoop positief beïnvloeden hebben een relatief klein effect. Er moeten dus ook maatregelen worden overwogen om de aantrekkelijkheid van benzinevoertuigen te verminderen.
Andere relevante publicaties
E-waste in household residual waste
Inventory of the quantity and different types of e-waste in residual waste for 2023
Dutch households and empty batteries
Annual survey into the knowledge, attitude and behaviour of Dutch households regarding empty batteries
Nederlandse huishoudens en lege batterijen
Onderzoek naar de kennis, houding en gedrag van Nederlandse huishoudens ten aanzien van lege batterijen