Oplossingen voor de impact van het laden van elektrische voertuigen
Een van de grootste uitdagingen bij batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) is hun impact op het lokale elektriciteitsnet, vooral op wijkniveau. Dit kan leiden tot overbelasting en vertraging van de transitie naar elektrisch rijden, omdat de capaciteit van het lokale elektriciteitsnet niet snel genoeg kan meegroeien. Om het groeiende aantal elektrische auto’s toch te kunnen laden, moeten we de krappe netcapaciteit zo efficiënt mogelijk gebruiken. Dit kan door maatregelen die de gebruikers van elektrische auto’s motiveren of dwingen om hun laadvraag te spreiden in ruimte of tijd.
Er zijn zes verschillende maatregelen voorgesteld om toenemende aantallen elektrische voertuigen nabij de woning te kunnen blijven laden, waaronder:
- Het Bandbreedte-model+
- Een variabel tarief
- Gebruikers motiveren om buiten de piektijden of gespreid te laden
- Vermogen beperken wanneer nodig
- Virtueel clusteren van aansluitingen achter één transformator
- Slim plannen in de ruimte: het creëren van laadpleinen.
Uit de studie blijkt dat het spreiden van laden in de tijd of over verschillende locaties een positief effect heeft op het aantal elektrische voertuigen dat potentieel in een bepaalde buurt kan laden. Een doordachte invoering van deze maatregelen is echter essentieel om de vruchten ervan te kunnen plukken.
Andere relevante publicaties
Re-use of cordless vacuum cleaners
The re-use of cordless vacuum cleaners presents interesting opportunities, but battery replacement costs pose a significant challenge. This study, conducted by Second Use on behalf of Stichting OPEN, examines the feasibility of refurbishment and identifies key improvements to extend the lifespan of these appliances.
Re-use van steelstofzuigers
Re-use van steelstofzuigers biedt interessante mogelijkheden, maar de kosten voor accuvervanging vormen een belangrijke uitdaging. Dit onderzoek, uitgevoerd door Second Use in opdracht van Stichting OPEN, analyseert de haalbaarheid van refurbishment en identificeert verbeterpunten om de levensduur van deze apparaten te verlengen
Oplossingen voor de impact van het laden van elektrische voertuigen
Een van de grootste uitdagingen bij batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) is hun impact op het lokale elektriciteitsnet, vooral op wijkniveau. Dit kan leiden tot overbelasting en vertraging van de transitie naar elektrisch rijden, omdat de capaciteit van het lokale elektriciteitsnet niet snel genoeg kan meegroeien. Om het groeiende aantal elektrische auto’s toch te kunnen laden, moeten we de krappe netcapaciteit zo efficiënt mogelijk gebruiken. Dit kan door maatregelen die de gebruikers van elektrische auto’s motiveren of dwingen om hun laadvraag te spreiden in ruimte of tijd.
Er zijn zes verschillende maatregelen voorgesteld om toenemende aantallen elektrische voertuigen nabij de woning te kunnen blijven laden, waaronder:
- Het Bandbreedte-model+
- Een variabel tarief
- Gebruikers motiveren om buiten de piektijden of gespreid te laden
- Vermogen beperken wanneer nodig
- Virtueel clusteren van aansluitingen achter één transformator
- Slim plannen in de ruimte: het creëren van laadpleinen.
Uit de studie blijkt dat het spreiden van laden in de tijd of over verschillende locaties een positief effect heeft op het aantal elektrische voertuigen dat potentieel in een bepaalde buurt kan laden. Een doordachte invoering van deze maatregelen is echter essentieel om de vruchten ervan te kunnen plukken.
Andere relevante publicaties
Re-use of cordless vacuum cleaners
The re-use of cordless vacuum cleaners presents interesting opportunities, but battery replacement costs pose a significant challenge. This study, conducted by Second Use on behalf of Stichting OPEN, examines the feasibility of refurbishment and identifies key improvements to extend the lifespan of these appliances.
Re-use van steelstofzuigers
Re-use van steelstofzuigers biedt interessante mogelijkheden, maar de kosten voor accuvervanging vormen een belangrijke uitdaging. Dit onderzoek, uitgevoerd door Second Use in opdracht van Stichting OPEN, analyseert de haalbaarheid van refurbishment en identificeert verbeterpunten om de levensduur van deze apparaten te verlengen